Sieci handlowe promują własne marki

Najnowsze

Aktualizacja:
TVN24Coraz chętniej kupujemy towary pod marką sieci handlowej

Produkty sprzedawane przez sieci handlowe pod własną marką, stanowią w Polsce juz 21 procent rynku detalicznego. Wzrost popularności tych produktów, ze względu na ich niższą cenę, spowodowane jest m.in spowolnieniem gospodarczym.

W ostatnich pięciu latach znacząco wzrastał udział marek własnych w handlu detalicznym poszczególnych krajów europejskich - informuje money.pl. Jeszcze w 2003 roku jedynie w kilku europejskich państwach udział sektora private labels w rynku sięgał 30 procent. Teraz ten wynik zwiększył się prawie o dwie trzecie - wynika z badania przeprowadzonego przez The Nielsen Company.

W Szwajcarii aż 54 procent towarów sprzedawanych jest pod marka sieci handlowych. Ponad 40 procent rynku marka własna ma w Wielkiej Brytanii i Belgii. Sektor private labels dobrze ma się również w Niemczech (40 procent), Hiszpanii (34 procent), na Słowacji (33 procent), we Francji (32 procent) i w Portugalii (31 procent).

Polski klient woli metki

Marki własne zdominowały europejską sprzedaż wyrobów papierniczych, mrożonek, pokarmów dla zwierząt oraz artykułów samochodowych. Te produkty sprzedają się też najlepiej w Polsce. Jednak w porównaniu z Europą udział marek własnych w sprzedaży detalicznej jest w Polsce niski, a prognozowany rozwój sektora nie nastąpił. Da się nawet zauważyć spadek sprzedaży niektórych produktów w porównaniu z latami ubiegłymi. W 2007 roku spadła sprzedaż herbaty, mleka, frytek i witamin. Spośród wyrobów chemicznych gorszy rok miały też ręczniki papierowe, waciki kosmetyczne, pieluszki dla dzieci i płyny do kąpieli. Co więcej, nawet najlepiej sprzedające się produkty nie sięgnęły 40 procent udziału w rynku, gdy w innych krajach mają ponad 50 procentowe wyniki. Wyraźnie widać, że Polacy są nadal przywiązani do ekskluzywnych marek producenckich, a produkty linii sieci handlowych uważają za produkty gorszej jakości. By przewartościować społeczne postrzeganie swoich wyrobów, sieci handlowe rozszerzają gamę produktów ze średniego oraz najwyższego segmentu cenowego.

Źródło: money.pl

Źródło zdjęcia głównego: TVN24