Seks, przemoc i edukacja...

Najnowsze

Aktualizacja:
UPCCoraz więcej rodziców dostrzega edukacyjna rolę TV

Telewizyjna przemoc jest dla młodych telewidzów o wiele groźniejsza, niż pokazywane na szklanym ekranie sceny erotyczne. Tak przynajmniej uważają ankietowani przez UPC rodzice z 13 europejskich krajów. Jednocześnie coraz więcej osób dostrzega edukacyjną rolę telewizji.

Jak wynika z badania, zdecydowana większość rodziców (85 proc.) uważa, że oglądanie telewizji ma swoje dobre strony. Najczęściej wymieniany pozytywny wpływ telewizji to poprawa wiedzy dziecka i lepsze zrozumienie języka.

Jednak zdaniem medioznawcy, prof. Wiesława Godzica, Polacy wciąż w mniejszym zakresie niż pozostali Europejczycy uznają za pozytywny wpływ telewizji na wzrost kompetencji językowych odbiorców. - Być może jedną z przyczyn tego niedoceniania jest powszechny w telewizji zwyczaj zagłuszania dźwięku i mowy przez nachalny głos polskiego lektora - zauważa Godzic.

Ale jest i druga strona medalu. Jedna czwarta polskich rodziców uważa, że na skutek oglądania telewizji ich dzieci stają się agresywne, a co piąty ankietowanych sądzi, że telewizja straszy ich dzieci. Ponad połowa rodziców w Europie (57 proc.) chciałoby zwiększenia nadzoru nad zawartością programów telewizyjnych. Są to przede wszystkim rodzice z Austrii, Szwajcarii, Niemiec, Polski i Rumunii.

Przemoc groźniejsza niż seks Co najbardziej przeszkadza rodzicom małych telewidzów?Nie od dziś wiadomo, że są to głownie przemoc i treści erotyczne. Z dwojga złego europejscy rodzice bardziej obawiają się przemocy na ekranach telewizorów (79 proc.), niż treści o charakterze erotycznym (56 proc.).

Jest jednak dziedzina, gdzie wyniki badania UPC nie są tak zbieżne w całej Europie. Polacy w przeciwieństwie do rodziców z Europy Zachodniej nie obawiają się negatywnego wpływu treści komercyjnych. Agresywne reklamy wywołują obawy tylko u 16 proc. polskich respondentów. To niewiele w porównaniu do 60 proc. Belgów czy Niemców.

- Najzwyczajniej nie rozpoznajemy zagrożeń w sytuacji, gdy dojrzałe społeczeństwa konsumpcjonistyczne bardzo obawiają się propagandy postaw nastawionych na „mieć” - tłumaczy profesor Godzic.

Badanie przeprowadzono między październikiem a grudniem 2007 r. na grupie 6 tys. respondentów w 13 europejskich krajach: Holandii, Irlandii, Niemczech, Francji, Austrii, Szwajcarii, Belgii, Polsce, Czechach, Słowacji, Rumunii, Słowenii i na Węgrzech. Jest to już czwarte, paneuropejskie badanie preferencji widzów przeprowadzone na zlecenie UPC przez Research International, wiodącą międzynarodową firmą badawczą.

Źródło: tvn24.pl, TVN24, PAP

Źródło zdjęcia głównego: UPC