Polskim konsumentom poprawiły się nastroje

Najnowsze

Aktualizacja:
sxc.huLepsze nastroje - większe zakupy

W III kwartale poprawiły się nastroje polskich konsumentów - wynika z danych GUS. Wskaźnik ufności konsumenckiej wyniósł -23,7 pkt proc. i był wyższy o 2,6 pkt proc. niż w poprzednim kwartale.

Pozytywnie na nastroje konsumenckie wpłynęły głównie oceny dotyczące zmian w ogólnej sytuacji ekonomicznej kraju. "Wskaźnik ocen zaistniałych zmian w sytuacji ekonomicznej kraju (w ostatnich 12 miesiącach) ukształtował się w III kwartale 2011 r. na poziomie -40,9 pkt proc. i był wyższy od wyniku z poprzedniego kwartału o 3,8 pkt proc., ale w porównaniu do III kwartału 2010 r. był niższy o 12,6 pkt proc." - napisał GUS.

Z danych Urzędu wynika też, że Polacy z większym optymizmem patrzą w przyszłość. "Wskaźnik oczekiwanych zmian sytuacji ekonomicznej kraju (w najbliższych 12 miesiącach) w III kwartale 2011 r. wyniósł -26,5 pkt proc. i był wyższy niż w poprzednim kwartale o 5,2 pkt proc., ale o 7,1 pkt proc. niższy niż rok wcześniej" - podano.

Boimy się bezrobocia

Z badania wynika, że poprawiła się również ocena bieżącej sytuacji w gospodarstwach domowych (wskaźnik wzrósł o 0,8 pkt proc., osiągając poziom -22,5 pkt proc.). Coraz więcej osób wierzy także, że sytuacja w ich gospodarstwach domowych jeszcze się polepszy (tu wskaźnik wzrósł o 1,4 pkt proc. do -12,7 pkt proc.).

Negatywnie na nastroje konsumentów w III kwartale oddziaływały tylko oceny sytuacji na rynku pracy. "Wskaźnik obaw przed wzrostem poziomu bezrobocia (w okresie najbliższych 12 miesięcy) ukształtował się co do wartości bezwzględnej na poziomie 34,3 pkt proc. i był gorszy niż w poprzednim kwartale o 3,4 pkt proc." - napisano w komunikacie.

Źródło: PAP

Źródło zdjęcia głównego: sxc.hu