Polscy klienci kradną najmniej

TVN24 Biznes

Aktualizacja:
TVN CNBC BIZNESPolscy klienci sklepów najbardziej uczciwi

Ponad 5,2 miliarda złotych straciły w minionym roku polskie sieci handlowe z powodu kradzieży i pomyłek personelu. Najwięcej kradną... pracownicy sklepów, którzy są najgorsi pod tym względem w Europie. Za to Polak-klient okazuje się najuczciwszy na Starym Kontynencie.

Światowy Raport o Kradzieży w Handlu Detalicznym przygotował brytyjski instytut Centre for Retail Research, na zlecenie firmy Checkpoint Systems, Inc - międzynarodowego producenta i dostawcy rozwiązań dla handlu detalicznego z zakresu ochrony, identyfikacji i prezentacji produktów.

Z opracowania wynika, że w ciągu roku światowe sieci handlowe straciły łącznie aż 84,165 mld euro z powodu kradzieży oraz wewnętrznych pomyłek sieci (np. przy znakowaniu towarów etykietami z niewłaściwymi danymi o produkcie). Stanowi to 1,43 proc. ich obrotów. W porównaniu z 2008 r. udział ten wzrósł o 5,9 proc.

Na świecie kradną klienci

Kto jest sprawcą strat? W ujęciu globalnym przede wszystkim nieuczciwi klienci, którzy odpowiadają za 42,5 proc. kradzieży.

W zeszłym roku ukradli oni towar o wartości 35,8 mld euro. Drugą znaczącą grupę, przynoszącą sklepom uszczerbek, są zachłanni pracownicy. Wartość skradzionych przez nich towarów i pieniędzy obliczono na 29,8 mld euro, co stanowi 35,5 proc. wszystkich strat.

...a w Polsce pracownicy

Sytuacja Polski na tle innych krajów jest nieco inna. Choć polskie sklepy straciły aż 1,24 mld euro, to udział tego uszczerbku w obrotach sieci handlowych (1,42 proc.) jest najniższy wśród krajów Europy Środkowej.

Klienci polskich sklepów okazują się być na tle reszty Europy wyjątkowo uczciwi. W naszym kraju 39,8 proc. strat spowodowanych jest przez osoby z zewnątrz. To najniższy wynik na kontynencie. Dla porównania: w Austrii kradzieże sklepowe dokonywane przez klientów stanową aż 56,2 proc. wszystkich strat.

W Polsce wyjątkowo często zdarzają się natomiast niezamierzone pomyłki, które również obniżają obroty sieci handlowych. Tylko u nas i w Czechach stanowią one 18,7 proc. wszystkich strat. Nieuczciwi pracownicy odpowiadają natomiast w Polsce za 35,6 proc. strat, a zachłanni dostawcy i pośrednicy za 5,9 proc.

- Niestety pracowników mamy najmniej uczciwych. Polacy okazują się najmniej lojalni w wobec swoich pracodawców - mówi w rozmowie z TVN CNBC Biznes Grzegorz Popek, dyrektor generalny Checkpoint Systems na Polskę.

Dlaczego kradną?

Popek: Kradzieże nie z biedy (TVN CNBC Biznes)

Jak zauważa Popek, większość kradzieży wcale nie jest wynikiem biedy społeczeństwa. Wskazuje na to lista najpopularniejszych wśród złodziei łupów.

- W ostatnich 12 miesięcy absolutnym bestsellerem są konsole do gier, odtwarzacze mp3, generalnie "mała elektronika". Nadal kosmetyki, ostatnio mniej alkohol. Ta lista najczęściej kradzionych produktów mówi nam, że nie kradniemy z biedy. Kradniemy albo z tego powodu, że mamy aspiracje posiadania jakiś produktów - a nas na nie nie stać, albo po to, żeby z zyskiem je odsprzedać - podkreśla.

Do badania przystąpiły firmy z 41 krajów na pięciu kontynentach. Odpowiedzi udzieliło 1069 sieci handlowych o łącznych obrotach 822,8 mld dol. Raport ten jest największym światowym opracowaniem dotyczącym strat w handlu. Obejmuje on okres od lipca 2008 r. do czerwca 2009 r.

Źródło: TVN CNBC Biznes, tvn24.pl

Źródło zdjęcia głównego: TVN CNBC BIZNES