Pendolino opóźnione. PKP Intercity zaczęło od dzisiaj naliczać kary

Najnowsze

TVN24 BiSPendolino spóźnione. PKP Intercity zaczyna naliczać kary

Ze względu na to, że producent Pendolino nie dostarczył w terminie określonym w umowie pociągów zgodnych z zamówieniem, PKP Intercity rozpoczyna procedurę naliczania kar - poinformowała w środę rzecznik PKP Intercity Zuzanna Szopowska. Kara za czterotygodniową zwłokę w dostarczeniu jednego pociągu wynosi 480 tys. euro.

We wtorek minął termin przekazania przez producenta, czyli koncern Alstom, ośmiu pociągów Pendolino z homologacją - dokumentacją pozwalającą na poruszanie się z składów z prędkością 250 km/h.

Rzecznik podkreśliła, że mimo opóźnienia, grudniowy wyjazd pociągów Pendolino na tory planowany wraz z wejściem w życie nowego rozkładu jazdy, nie jest zagrożony. - PKP Intercity zamówiło trasy u zarządcy infrastruktury (PKP PLK), prowadzi rekrutację do drużyn konduktorskich i szkoli maszynistów. Na warszawskim Grochowie powstało już centrum do serwisowania pociągów - powiedziała rzecznik.

Dodała, że zgodnie z umową w sytuacji braku dostarczenia składów zgodnych z kontraktem przewoźnik zacznie naliczać kary od północy z wtorku na środę. Rzeczniczka poinformowała, że za cztery tygodnie zwłoki kwota kar będzie wynosić 480 tys. euro za jeden pociąg. Oznacza to, że za osiem składów kary wyniosą za taki okres blisko 4 mln euro.

PKP Intercity kupiło pociągi od Alstomu w maju 2011 r. Koszt 20 pociągów to ok. 400 mln euro. Kontrakt o wartości 665 mln euro obejmuje także budowę zaplecza technicznego w Warszawie oraz koszty utrzymania technicznego pociągów przez 17 lat.

Procedura trwa

Dopuszczenie do ruchu w Polsce Pendolino ma wydać Urząd Transportu Kolejowego. Rzecznik UTK Piotr Kaczmarski informował wczoraj, że jeszcze "trwa procedura administracyjna". - Dokumentacja jest w tej chwili w trakcie oceny - wyjaśnił. Również wczoraj dyrektor zarządzający Alstom Transport w Polsce Nicolas Halamek stwierdził, że zobowiązaniem kontraktowym Alstom jest dostarczenie pociągu osiągającego prędkość maksymalną 250 km/h.

- Zostało to potwierdzone podczas testów prędkości przeprowadzonych na polskich torach w listopadzie ubiegłego roku, gdy skład osiągnął prędkość 293 km/h. Alstom jest również zobowiązany umową do dostarczenia składów wyposażonych i homologowanych zgodnie z polskim systemem sygnalizacyjnym SHP (pozwalającym osiągać maksymalną prędkość 160 km/h) oraz zgodnie z europejskim systemem sygnalizacyjnym ERTMS poziomu 2. - oświadczył.

Autor: Klim/ / Źródło: www.tvn24bis.pl, PAP

Źródło zdjęcia głównego: PKP