Nano od lipca w sklepach

Najnowsze

Aktualizacja:

Indyjski koncern samochodowy Tata Motors zaprezentował w Bombaju najtańszy samochód świata - Nano. Jego cenę w wersji podstawowej ustalono na 100 tys. rupii, czyli ok. 6,8 tys. zł. Samochód będzie na razie sprzedawany tylko w Indiach.

Samochód może zabrać do pięciu osób, rozwija prędkość do 105 km na godzinę. Nie jest wyposażony w poduszki powietrzne ani ABS (system zapobiegający blokowaniu kół podczas hamowania), które w Indiach nie są wymagane, nie ma też klimatyzacji. Za dodatkowe wyposażenie samochodu odbiorcy będą musieli zapłacić odrębnie.

W Europie drożej

Prezes koncernu Ratan Tata powiedział, że model taniego samochodu na rynek europejski - Nano Europe - może trafić do sprzedaży dopiero w 2010-2011 roku. Jednak ze względu na wyposażenie odpowiadające europejskim normom bezpieczeństwa i zanieczyszczeń będzie kosztować 5 tys. euro (ok. 23 tys. zł).

- W całych Indiach Nano będzie prezentowany u dilerów od 9 kwietnia, a pierwsze dostawy dla klientów rozpoczną się w lipcu - podał szef filii Tata Motors, Ravi Kant. Pierwszych 100 tys. właścicieli zostanie wybranych drogą losową spośród zapisujących się na ten model w dniach 9-25 kwietnia. - Zapłacą "cenę gwarantowaną" - zapewnił Tata.

Wyprodukują 200 tys. samochodów mniej

Producent przewiduje, że popyt wyniesie około miliona wozów rocznie. Jednak zdaniem analityków koncern, poważnie dotknięty kryzysem, prawdopodobnie nie będzie w stanie wyprodukować w przyszłym roku więcej niż 50 tys. nano, co jest daleko mniejszą liczbą niż początkowo planowanych 250 tys. samochodów rocznie.

W ciągu roku firma, ze względu na przeszkody i opóźnienia w produkcji, wypuści jedynie 100 tys. sztuk samochodu. Docelowo miałoby ich być 250-500 tys. rocznie.

W Indiach sprzedaje się około 1,7 mln samochodów rocznie. Kraj ten jest jednym z najbardziej obiecujących rynków na świecie, ponieważ na 1000 mieszkańców przypada tam tylko osiem samochodów, podczas gdy w Niemczech - 550, a we Francji - 495.

Źródło: PAP