Na stojąco, czy w pączku? Pasażerskie loty czeka rewolucja

Loty pasażerskie to przede wszystkim biznes

Przyszłość pasażerskich lotów za kilkanaście lat może wyglądać zupełnie inaczej niż obecnie. Projekty nowych samolotów i zastosowanych w nich rozwiązań mogą zmienić nie tylko całą branżę, ale i podejście do pasażera.

Loty pasażerskie to przede wszystkim biznes. I właśnie dlatego to pasażer może najmocniej stracić lub zyskać na nadchodzących zmianach. Tanie linie lotnicze od dawna robią wszystko, aby obniżyć koszty swoich usług, a tym samym zwiększyć zyski.

Na stojąco?

Jednym z rozwiązań jest „upychanie” w samolocie jak największej liczby pasażerów. Już kilka lat temu szef Ryanair Michael O'Lary mówił, że po usunięciu tradycyjnych foteli w Boeingu 737 zmieści się o 50 pasażerów więcej. Wprawdzie podróżujący przez cały lot trzymaliby się specjalnych uchwytów, ale za to bilety byłby jeszcze tańsze. Zatem teoretycznie zyskają więc obie strony. Przewoźnik, który zarobi więcej i pasażer, który kosztem komfortu przemieści się z punktu do punktu nieco taniej.

Latem tego roku Airbus, czyli jeden z największych producentów samolotów na świecie ogłosił, że chce opatentować składane siedzenia, w których pasażerowie przyjmą półsiedzącą pozycję. Koncern zastrzegał, że na razie nie planuje wprowadzać ich do użytku, ale może to zrobić w przyszłości.

Na wizualizacjach projektu widzimy, że pasażerowie znajdują się w pozycji półsiedzącej, a same "fotele" przypominają rowerowe siodełka i maja składane podłokietniki. Kiedy światowe media zaczęły wyśmiewać pomysł, a Brian Fung z "Washington Post" napisał, że urządzenia przypominają bardziej narzędzie tortur niż wyposażenie samolotu, producent wyjaśnił, że to tylko pomysł. Władze koncernu podkreśliły również, że „półstojące fotele” wcale nie muszą pojawić się w rejsowych samolotach. Przynajmniej na razie.

W pączku?

To jednak nie jedyny pomysł Airbusa. Koncern co roku próbuje opatentować tysiące rozwiązań, aby część z nich być może kiedyś wprowadzić w życie. Kilka dni temu świat obiegł projekt maszyny, w której siedzenia układają się w kształt pączka.

Oczywiście na razie to tylko futurystyczny pomysł, ale inżynierowie Airbusa twierdzą, że bardziej aerodynamiczny kształt kabiny sprawi, że maszyna spali mniej paliwa, a to oznacza znaczne oszczędności.

Minusem może być natomiast fakt, że znikną wózki z jedzeniem i napojami rozwożonymi przez stewardessy. Z jednej strony oznacza to mniejsze zyski ze sprzedaży przekąsek, ale z drugiej mniej obowiązków. To może stać się argumentem za obniżeniem pensji obsługi pasażerów. W nowym projekcie zupełnie zmieni się też sposób wchodzenia podróżnych na pokład. Do maszyny dostaną się oni przez schody prowadzące do drzwi rozmieszczonych wokół otworu na środku pączka.

Większy komfort?

Jednak projekty i udoskonalenia w samolotach przyszłości służą nie tylko oszczędnościom i wyciskaniu zysków. Są wśród nich także rozwiązania, które mają po prostu zwiększyć komfort pasażerów i ich przyjemność z lotu.

Takim pomysłem wydaje się projekt maszyny z przeźroczystą podłogą. Wprawdzie zapewne osoby bojące się latać doświadczą jeszcze większego przerażenia niżeli przyjemności, ale cała reszta powinna być zadowolona.

Linie lotnicze Virgin zabłysnęły pomysłem przeźroczystej podłogi, która sprawi, że odwieczna wojna o miejsce przy oknie może zamienić się w rywalizację o fotel przy przejściu. Oczywiście na wprowadzenie tego dość odważnego pomysłu w życie przyjdzie pasażerom trochę poczekać, bo w samolotach, pod podłogą kryje się wiele urządzeń i przewodów, które gdzieś trzeba będzie przenieść. Wiele szkoleń czeka też personel, który będzie musiał radzić sobie z podwójnie przestraszonymi pasażerami.

Ekran zamiast ścian

Jeszcze dalej z pokazywaniem pasażerom tego, co dzieje się na zewnątrz samolotu poszło Brytyjskie Centrum Rozwoju Innowacji. W projekcie swojego samolotu okna chce zastąpić wielkim ekranem, który będzie rozciągał się po obu bokach kadłuba.

Kamery zainstalowane na zewnątrz maszyny będą transmitować obraz na ekran, sprawiając wrażenie, że pasażerowie widzą to, co dzieje się dokoła. Zatem widok na zewnątrz miałyby nie tylko osoby siedzące przy oknie, ale także te w fotelach przy przejściu. Dodatkowo ekrany mają być zainstalowane w zagłówkach siedzeń.

Co nas czeka?

Eryk Kłopotowski, ekspert rynku lotniczego twierdzi, że ostatnie dwie dekady były rewolucją w dostępności do transportu lotniczego. Kolejne dziesięciolecia mogą przynieść ogromne zmiany w nowych obszarach.

- Rozwój techniczny samolotów będzie szedł w stronę efektywności, a więc przede wszystkim ograniczenia kosztów - zużycia paliwa, ale i ograniczenia hałasu. Przykładem może być tutaj, przeprowadzony przez United Airlines, pierwszy udany lot samolotu pasażerskiego przy wykorzystaniu paliwa wytworzonego z alg. Warto podkreślić, że dzisiejsze maszyny zużywają ok. 70 proc. mniej paliwa niż pierwsza generacja pasażerskich samolotów odrzutowych – mówi Eryk Kłopotowski i dodaje, że w przyszłości pojawią się nowe rozwiązania dotyczące silników, sposobu podróżowania i wyglądu statków powietrznych.

- Przyszłością jest rzeczywiście likwidacja okien w samolotach i zastąpienie ich ekranami, które pokazują co dzieje się na zewnątrz. Nie należy jednak liczyć, że takie konstrukcje będą masowe. Również dlatego, że u dużej części pasażerów może to wzmagać strach przed lataniem – ocenia ekspert.

Jeszcze większe?

Kłopotowski uważa też, że w przyszłości samoloty będą coraz większe i pojemne. Pokazuje to olbrzymi sukces Airbusa A380.

- Dużo zależeć będzie od tego, kto jakie rozwiązania będzie wprowadzał i jakie pojawią się ograniczenia ze strony politycznej. Warto przypomnieć, że np. Boeing lobbował za tym, żeby samoloty transportujące więcej niż 500 pasażerów były wyposażone w dodatkowe systemy bezpieczeństwa, co miało na celu ograniczenie rozwoju Airbusa w USA – przypomina Kłopotowski i dodaje, że szczęśliwie nie udało się przeforsować tej propozycji.

- Jednak to działanie pokazuje, że w rozważaniach o przyszłości lotnictwa należy uwzględnić bardzo ostrą walkę konkurencyjną pomiędzy największymi producentami wspieranymi przez rządy potężnych krajów – dodaje.

Większe oszczędności

Jacek Krawczyk, autor opinii nt. lotnictwa w Europejskim Komitecie Ekonomiczno-Społecznym twierdzi natomiast, że techniczny postęp pozwoli na zwiększenie oszczędności paliwa, zasięgu samolotów i komfortu pasażerów.

- Oczywiście możliwy jest jakiś potężny przełom, który radykalnie skróci czas podróżowania, ale to raczej kwestia więcej niż 20 lat. Projekty samolotów pasażerskich, które miałyby latać z prędkością kilku machów, co roku pojawiają się na największych targach lotniczych, ale to wciąż tylko wizualizacje i plany. Nadal nie mamy technologii, która by to umożliwiła albo jest ona skrywana w wojskowych laboratoriach i nie ma mowy o jej cywilnych zastosowaniach – twierdzi Jacek Krawczyk.

Ważny też pasażer

Zdaniem Krawczyka producenci samolotów i linie lotnicze w szukaniu oszczędności nie mogą posunąć się zbyt daleko.

- W Europie cały czas obserwujemy batalię między tradycyjnym modelem biznesowym i modelem niskokosztowym. Na lotach krótkodystansowych będzie liczyła się przede wszystkim cena, i tutaj ekonomiczny model latania będzie dalej zdobywał przewagę. Ale cięcie kosztów też ma swoje granice, poza tym jest też granica komfortu, poniżej której nawet najbardziej oszczędny pasażer zejść nie może – szczególnie w przypadku lotów długodystansowych. Dlatego na długich trasach równolegle będzie rozwijana oferta droższa, ale bardziej komfortowa oraz ta mniej wygodna, ale mniej obciążająca dla portfela. Wszystkie linie lotnicze będą nadal zabiegały o oba typy klientów – analizuje ekspert.

Osobisty szef kuchni?

Kłopotowski uważa natomiast, że linie lotnicze będą coraz bardziej różnicować klasy podróżowania.

- Z jednej strony mamy przykład Ryanair, który chciałby żeby podróżni na krótkich trasach przewożeni byli w pozycji półstojącej, co zwiększy liczbę pasażerów na pokładzie, a z drugiej strony pierwsza klasa w liniach oferujących trasy dalekiego zasięgu oferuje już dzisiaj coraz więcej luksusu, łącznie z prysznicem na pokładzie samolotu. Te różnice będą się pogłębiać w zależności od typu klienta danej linii, czy ważniejsze jest dla pasażerów przewoźnika, żeby mieć osobistego szefa kuchni, czy też bardzo niska cena – uważa Kłopotowski.

Autor: Marek Szymaniak, TT: @Marek_Szymaniak / Źródło: tvn24bis.pl

Pozostałe wiadomości

Na rządowym programie Mieszkanie na start zyskają banki, deweloperzy, ale też ci, którzy już mają mieszkanie, bo wzrośnie wartość ich majątku. Gorzej z tymi, do których program jest skierowany - uważa dr Adam Czerniak, ekonomista ze Szkoły Głównej Handlowej. - Będą mogli pozwolić sobie na większy kredyt, ale raczej nie na większe mieszkanie - wyjaśnia.

Nowy program rządu. Zyskają "obrotni", dla części pociąg odjeżdża

Nowy program rządu. Zyskają "obrotni", dla części pociąg odjeżdża

Źródło:
tvn24.pl

PKO BP, Pekao, Santander Bank Polska, ING Bank Śląski, mBank, BNP Paribas, Citibank Handlowy, Bank Pocztowy, Bank BPS, Nest Bank i Toyota Bank - klienci tych instytucji finansowych będą musieli liczyć się z utrudnieniami w najbliższym czasie. Chodzi o zaplanowane prace serwisowe.

Utrudnienia dla klientów czołowych banków

Utrudnienia dla klientów czołowych banków

Źródło:
tvn24.pl

Węgierski rząd nie wyklucza interwencji dotyczącej cen paliw - stwierdził minister gospodarki Marton Nagy na konferencji prasowej. Kwestia ewentualnego wprowadzenia rozwiązań w tej sprawie ma być omawiana na środowym posiedzeniu gabinetu.

Ceny paliw w górę. Rząd nie wyklucza interwencji

Ceny paliw w górę. Rząd nie wyklucza interwencji

Źródło:
Reuters, tvn24.pl

W piątek spółka PKP Intercity poinformowała o odwołaniu dotychczasowego, a następnie powołaniu nowego zarządu. Na stanowisko prezesa powrócił Janusz Malinowski, a funkcję wiceprezes objęła Dagmara Zawadzka.

Kolejowa spółka z nowym szefem. Wraca do zarządu po latach

Kolejowa spółka z nowym szefem. Wraca do zarządu po latach

Źródło:
PAP, tvn24.pl

Młoda mama dostanie pieniądze i może je zamienić na dziadkowe, ciociowe, koleżankowe, sąsiadkowe czy opiekunkowe - stwierdził Donald Tusk w nagraniu zamieszczonym w mediach społecznościowych. Chodzi o tak zwane babciowe, którego projekt w ubiegłym tygodniu przyjęła Rada Ministrów.

Czy dziadkowie nie zasługują na "babciowe"? Tusk odpowiada

Czy dziadkowie nie zasługują na "babciowe"? Tusk odpowiada

Źródło:
PAP

Inne europejskie kraje już takie ograniczenia wprowadziły. Teraz także polska ministra zdrowia Izabela Leszczyna jest za zakazem sprzedaży alkoholu na stacjach benzynowych - będzie do tego namawiać rząd. Pomysł popierają też eksperci zajmujący się uzależnieniami. Materiał programu "Polska i Świat".

"Ja jeden płaciłem za paliwo, trzy osoby kupowały gorzałę". Nowy zakaz pod lupą rządu

"Ja jeden płaciłem za paliwo, trzy osoby kupowały gorzałę". Nowy zakaz pod lupą rządu

Źródło:
TVN24

Aktywny rodzic, czyli nowa forma wsparcia dla rodziców, ma wystartować już w październiku. W związku z tym Ministerstwo Rodziny Pracy i Polityki Społecznej odpowiedziało na najważniejsze pytania dotyczące tak zwanego babciowego. Między innymi, czy konieczne jest spełnienie kryteriów dochodowych, co z rolnikami i osobami prowadzącymi własną firmę, a także czy świadczenie jest wstrzymywane, gdy rodzic bierze L4 na opiekę nad chorym dzieckiem?

Dziesięć pytań o "babciowe". Ministerstwo odpowiada

Dziesięć pytań o "babciowe". Ministerstwo odpowiada

Źródło:
tvn24.pl

Ministra rodziny, pracy i polityki społecznej Agnieszka Dziemianowicz-Bąk odniosła się w piątek do informacji o zwolnieniach grupowych w działających w Polsce firmach. - Faktycznie tych zwolnień grupowych jest sporo – przyznała, dodając jednocześnie, że resort monitoruje tę kwestię.

"Faktycznie zwolnień grupowych jest sporo". Ministra komentuje

"Faktycznie zwolnień grupowych jest sporo". Ministra komentuje

Źródło:
PAP

Po bardzo spokojnym początku roku w połowie kwietnia gwałtownie wzrosła średnia liczba rezerwowanych lokali. Na celowniku głównie Warszawa i Poznań - informuje piątkowa "Rzeczpospolita".

Ruszył wyścig do biur sprzedaży

Ruszył wyścig do biur sprzedaży

Źródło:
PAP

Ministerstwo Klimatu i Środowiska przygotowało nowelizację ustawy o gospodarce opakowaniami, która ma wzmocnić nadzór resortu na systemem kaucyjnym. "Prace nad projektem zostały zaplanowane w związku z pojawiającymi się wątpliwościami, czy obecne przepisy są wystarczające, by zapewnić, że system zostanie uruchomiony zgodnie z planem" - czytamy w uzasadnieniu.

Zmiany w systemie kaucyjnym. Jest projekt

Zmiany w systemie kaucyjnym. Jest projekt

Źródło:
PAP

Ponowna analiza procesu wdrożenia nowego wskaźnika referencyjnego zastępującego w umowach kredytowych WIBOR ma się zakończyć w ciągu trzech miesięcy. Zmianie może ulec nie tylko termin, ale i sam wskaźnik. - Możemy jeszcze raz przemyśleć ostateczny wybór - wyjaśnia wiceminister finansów Jurand Drop.

Na tę decyzję czekają kredytobiorcy. "Możemy jeszcze raz przemyśleć ostateczny wybór"

Na tę decyzję czekają kredytobiorcy. "Możemy jeszcze raz przemyśleć ostateczny wybór"

Źródło:
tvn24.pl

To nie jest przejaw fiskalizmu państwa, które szuka pieniędzy w kieszeniach kolejnej grupy osób, ale gra o uzdrowienie rynku pracy - tak plan pełnego oskładkowania zleceń i umów o dzieło komentuje Łukasz Kozłowski, główny ekonomista Federacji Przedsiębiorców Polskich i członek rady nadzorczej Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Jak ocenił, pod względem obowiązujących rozwiązań Polska jest "absolutnym ewenementem" w Europie.

Polska "absolutnym ewenementem". Rząd szykuje ważną zmianę dla pracowników

Polska "absolutnym ewenementem". Rząd szykuje ważną zmianę dla pracowników

Źródło:
tvn24.pl

Doha Hamad Airport zostało uznane najlepszym lotniskiem świata w tegorocznej edycji zestawienia Skytrax. Ubiegłoroczny zwycięzca, port lotniczy w Singapurze, uplasował się na drugim miejscu rankingu. Najwyżej ocenionym portem lotniczym Europy zostało paryskie lotnisko Charlesa de Gaulle'a.  

Oto najlepsze lotniska świata. W Europie wyraźnie wybija się jedno

Oto najlepsze lotniska świata. W Europie wyraźnie wybija się jedno

Źródło:
CNN, TVN24.pl

Główne ryzyko inflacji jest za nami - ocenił w wywiadzie dla telewizji CNBC minister finansów Andrzej Domański. Jak dodał, Polska "to najlepsze miejsce do inwestowania w Europie".

Minister finansów: to najlepsze miejsce do inwestowania w Europie

Minister finansów: to najlepsze miejsce do inwestowania w Europie

Źródło:
PAP

Senat zdecydował o przyjęciu bez poprawek ustawy o wakacjach kredytowych. Nowe przepisy trafią teraz do prezydenta.

Senat podjął decyzję w sprawie wakacji kredytowych

Senat podjął decyzję w sprawie wakacji kredytowych

Źródło:
PAP

Bon energetyczny przyznawany gospodarstwom domowym w drugiej połowie bieżącego roku będzie miał wartość od 300 do nawet 1200 złotych. Wsparcie ma trafić do rodzin spełniających określone kryteria dochodowe.

Bon energetyczny. Można dostać nawet 1200 złotych

Bon energetyczny. Można dostać nawet 1200 złotych

Źródło:
PAP

Jesteśmy otwarci na opóźnienie o rok wdrożenia systemu kaucyjnego w przypadku opakowań po mleku. Wejście w życie byłoby od 2026 roku - poinformowała w rozmowie z redakcją biznesową tvn24.pl wiceministra klimatu i środowiska Anita Sowińska.

Rewolucja, która "dotyczy każdego Polaka i Polki". Szykuje się ważna zmiana

Rewolucja, która "dotyczy każdego Polaka i Polki". Szykuje się ważna zmiana

Źródło:
tvn24.pl

Nie ma jeszcze ostatecznej wartości projektu budowy pierwszej elektrowni jądrowej w Polsce, ale może to być około 150 miliardów złotych - powiedział podczas konferencji Europower Jan Chadam, prokurent spółki Polskie Elektrownie Jądrowe (PEJ).

Tyle może kosztować pierwsza elektrownia jądrowa w Polsce. Potężna kwota

Tyle może kosztować pierwsza elektrownia jądrowa w Polsce. Potężna kwota

Źródło:
PAP

W czwartek do rady nadzorczej Zakładu Ubezpieczeń Społecznych wpłynął wniosek szefowej resortu rodziny i pracy Agnieszki Dziemianowicz-Bąk o zaopiniowanie Zbigniewa Derdziuka na stanowisko prezesa ZUS. Derdziuk stał na czele tej instytucji w latach 2009-2015.

Były prezes może wrócić na stanowisko. Jest wniosek

Były prezes może wrócić na stanowisko. Jest wniosek

Źródło:
PAP

Usłyszałam, jak wiele osób uraziłam faktem, że śmiałam przyjechać w kryzysowej sytuacji z dzieckiem do Sejmu - mówi w rozmowie z redakcją biznesową tvn24.pl Aleksandra Gajewska, wiceministra rodziny, pracy i polityki społecznej. Jak dodaje, tylko 66 procent matek dzieci w wieku do sześciu lat jest aktywnych zawodowo. - Liczę, że za sprawą programu Aktywny rodzic podniesiemy aktywność zawodową kobiet o co najmniej 10 punktów procentowych - wyjaśnia.

Aleksandra Gajewska o pracy w Sejmie z dzieckiem na rękach i programie Aktywny rodzic

Aleksandra Gajewska o pracy w Sejmie z dzieckiem na rękach i programie Aktywny rodzic

Źródło:
tvn24.pl

General Electric (GE) Power szykuje się do przeprowadzenia zwolnień grupowych w odlewni stali w Elblągu. Powodem - jak wynika ze zgłoszenia wysłanego do powiatowego urzędu pracy - jest postanowienie o zakończeniu działalności zakładu, który funkcjonował od 1948 roku.

Zakład kończy działalność po 76 latach. Zwolnienia grupowe

Zakład kończy działalność po 76 latach. Zwolnienia grupowe

Źródło:
tvn24.pl

Ustawa określana jako Polski Ład wprowadziła chaos w systemie fiskalnym i wywołała niepokój wśród podatników, a niektóre zmiany wprowadzono nierzetelnie - oceniła Najwyższa Izba Kontroli.

Rewolucja dla 25 milionów podatników. NIK: chaos i niepokój

Rewolucja dla 25 milionów podatników. NIK: chaos i niepokój

Źródło:
PAP

Poczta Polska ma radykalnie zredukować zatrudnienie i ograniczyć liczbę otwartych okienek i czas pracy urzędów - informuje czwartkowa "Rzeczpospolita". Przedstawiciele spółki tłumaczą, że wszystko przez "niezwykle trudną sytuację finansową".

Ostre cięcie etatów i mniej okienek. "Sytuacja finansowa jest niezwykle trudna"

Ostre cięcie etatów i mniej okienek. "Sytuacja finansowa jest niezwykle trudna"

Źródło:
PAP

Zdolność sfinansowania zakupu własnego mieszkania z przeciętnej pensji jest niższa niż przed wybuchem pandemii COVID-19 - wynika z analizy Polskiego Instytutu Ekonomicznego. W 2019 roku za średnie wynagrodzenie można było kupić prawie metr kwadratowy mieszkania. Obecnie znacznie mniej.

Ceny mieszkań a wynagrodzenia. Stać nas na coraz mniej

Ceny mieszkań a wynagrodzenia. Stać nas na coraz mniej

Źródło:
PAP