Internet atakuje telewizję

Najnowsze

Aktualizacja:
TVN24.plInternet rośnie w siłę

Za cztery lata przychody reklamowe internetowych spółek będą wyższe niż stacji telewizyjnych - przynajmniej w USA. W Polsce prędko tak się nie stanie, ale sieć systematycznie podgryza pozycję telewizji - czytamy w "Rzeczpospolitej".

Nawet 51 miliardów dolarów wpłynie do kas spółek internetowych w 2012 r. – prognozuje amerykańska firma badawcza IDC, cytowana przez "Rz". Wtedy też branża internetowa zarobi więcej niż telewizja.

Jak jednak podkreśla gazeta, podobne wyrównanie w Polsce nie dokona się to tak szybko. Jak szacuje zajmująca się monitoringiem reklam organizacja IAB, rynek reklamy internetowej ma u nas rosnąć o 30 – 40 procent rocznie, ale udział telewizji we wzroście będzie zdecydowanie mniejszy. Gdyby założyć, że wartość rynku reklamy telewizyjnej będzie się zwiększać średnio o 7 proc. (jak w ostatnich latach), Internet mógłby zostać liderem już w 2014 r. To jednak mało prawdopodobne, bo im więcej pieniędzy trafia do sieci, tym wolniej rośnie cały rynek reklamy - zaznacza dziennik.

– W USA mogą się pojawiać dobre dla Internetu prognozy, bo tam nie ma tak dużej bariery technologicznej jak w Polsce – mówi "Rzeczpospolitej" Rafał Oracz, dyrektor generalny CR Media Consulting.

– W Polsce za trzy lata Internet będzie drugim co do wielkości rynkiem reklamowym po telewizji – mówi Dominik Kaznowski, współautor badań rynku internetowego. Na koniec 2007 roku Internet (przychody z reklam – 750 mln zł) prześcignął radia i goni prasę.

Wiele zalet Jak zaznacza "Rzeczpospolita", reklamodawcy wydają coraz większe sumy na internet, bo liczba użytkowników sieci szybko rośnie. W ubiegłym roku było ich ponad 14 mln, a w tym reklama internetowa może już docierać do 16 milionów.

– W przepełnionej reklamami telewizji coraz trudniej się przebić. A internet jest tańszy i interaktywny – pozwala nawiązać z odbiorcami kontakt – wylicza zalety reklamy w sieci Katarzyna Borucka, rzeczniczka Coca-Cola Poland Services.

Telewizje, które w 2007 roku zebrały z reklam około 3,5 mld zł, nie mają zamiaru bezczynnie czekać, aż widzowie zaczną odpływać do sieci. Coraz więcej programów tv dostępnych jest w Internecie. Przy współpracy Polsatu przygotowano specjalną ofertę – mecze Euro 2008 w sieci. Oczywiście za dodatkową opłatą.

Także w portalu Onet, który należy do TVN, można obejrzeć np. „Kryminalnych” i mecze Ligi Mistrzów. Seriale, np. „Tajemnica Twierdzy Szyfrów”, są dostępne również w internetowym serwisie Telewizji Polskiej - pisze "Rzeczpospolita".

Źródło: "Rzeczpospolita"

Źródło zdjęcia głównego: TVN24.pl