Fundusze inwestycyjne chowają głowę w piasek

Najnowsze

Aktualizacja:
TVN CNBC BIZNES2210FUNDUSZE.avi

Coraz więcej osób pod wpływem gwałtownych spadków na giełdzie wycofuje swoje pieniądze z funduszy inwestycyjnych. Tymczasem te nie robią nic, by przekonać Polaków, że zarabiać można nawet kiedy wszystkie indeksy pikują w dół.

Przez ostatni rok klienci TFI więcej wypłacali niż inwestowali. Co gorsze, największe giełdowe spadki miały jednak miejsce w październiku - a ile wtedy wypłacono jeszcze nie wiadomo.

Szefowie TFI nie boją się jednak skali umorzeń. Według nich rekordowy pod tym względem poziom ze stycznia teraz się nie powtórzy.

- Klienci w tych funduszach akcyjnych rozumieją, że nie warto realizować tej straty, tylko trzeba po prostu przeczekać do spokojniejszych czasów, które juz są przed nami, za parę miesięcy... - mówi Krzysztof Stupnicki, prezes AIG TFI.

Fundusze w odwrocie

Czekać na lepsze czasy nie powinny za to same TFI. Według analityka Analiz Online Tomasza Publicewicza, fundusze nie mogą teraz chować głowy w piasek. Skoro moment do promocji produktów opartych na akcjach nie jest teraz najlepszy - można namawiać do bezpiecznych inwestycji choćby w fundusze obligacji.

- Towarzystwa nie wykorzystują wszystkich możliwych nadarzających się okazji do tego, aby zachęcić inwestorów do inwestowania - tłumaczy.

Fundusze odpierają, że robią co mogą. Dzisiaj zamiast promować - chcą edukować. - W tych czasach trzeba wspierać klientów, mówić im o tym, że fundusze inwestycyjne są bezpieczne, polski system finansowy też jest bezpieczny - przekonuje Zbigniew Jagiełło, prezes Pioneer Pekao TFI.

Proste metody

Specjalista branży marketingowej Grzegorz Kiszluk przyznaje, że to trudny moment dla TFI do promowania swoich produktów. Podkreśla jednak, że bez względu na rynkowe zawirowania zawsze są podstawowe wartości, które mogą pomóc w reklamowaniu funduszy inwestycyjnych. - Te proste metody to jest uczciwość i poważne traktowanie swoich potencjalnych klientów - przekonuje.

Niestety, patrząc na niektóre nazbyt optymistyczne reklamy TFI z przeszłości, można dojść do wniosku, że nie wszystkie towarzystwa potrafią z takich prostych metod dobrze korzystać...

Źródło: TVN CNBC Biznes

Źródło zdjęcia głównego: TVN CNBC BIZNES