Chude lata handlu omijaj膮 internet - potwierdzaj膮 to ju偶 kolejne badania. Skutk贸w kryzysu nie odczuwa a偶 40 proc. w艂a艣cicieli sklep贸w internetowych. A co pi膮ty - nawet je艣li je zauwa偶a - to wie, jaka na kryzys jest recepta: obni偶ka mar偶, wyprzeda偶 zapas贸w i mniejsze wydatki na marketing - wynika z raportu "e-commerce 2009" przeprowadzonego przez portal Internet Standard.
Ponad po艂owa e-sklep贸w deklaruje, 偶e w ubieg艂ym roku ich sprzeda偶 netto nie przekroczy艂a 100 tys. z艂. Ok. 10 proc. mog艂o si臋 pochwali膰 przychodami rz臋du 1-5 mln z艂, a nieca艂e 5 proc. mia艂o obroty wi臋ksze ni偶 10 mln z艂.
Prawie trzy czwarte respondent贸w deklaruje, 偶e ich sklepy osi膮gn臋艂y w ubieg艂ym roku zysk netto. Najlepiej wypad艂y pod tym wzgl臋dem sklepy z grup "Foto, RTV, AGD" oraz "Zdrowie i uroda". Ankietowani poprawili swoje wyniki 艣rednio o 24 proc. w stosunku do 2007 r.
Roczny bud偶et marketingowy 80 proc. badanych sklep贸w nie przekroczy艂 25 tys. z艂, ale prawie 5 proc. przeznaczy艂o na ten cel wi臋cej ni偶 250 tys. z艂.
Na aukcjach, w hurcie i w tradycyjnych sklepach
Ale internet to nie jedyna droga e-sklep贸w do klienta. Z raportu wynika, 偶e wiele firm wykorzystuje te偶 inne kana艂y sprzeda偶y. Prawie trzy czwarte badanych firm w 2008 r. prowadzi艂o sprzeda偶 na aukcjach, a oko艂o 40 proc. sprzeda偶 hurtow膮 i sklepy tradycyjne. Ju偶 prawie po艂owa polskich sklep贸w internetowych obs艂uguje zam贸wienia zagraniczne.
Najcz臋艣ciej p艂atno艣膰 przyjmowana jest w formie przelewu na konto, a mo偶liwa jest te偶 zap艂ata przy odbiorze towaru. Cho膰 ponad po艂owa ankietowanych sklep贸w udost臋pnia p艂atno艣膰 kart膮, tylko 8 proc. deklaruje, 偶e ta forma p艂atno艣ci cieszy si臋 w艣r贸d klient贸w spor膮 popularno艣ci膮.
Kto najwi臋cej sprzeda艂?
W rankingu przychod贸w pierwsze miejsce nale偶y do sklepu z elektronik膮 i AGD Agito.pl, kt贸ry sprzeda艂 w 2008 r. towary o warto艣ci 180 mln z艂. Tu偶 za nim uplasowa艂 si臋 Euro.com.pl., "internetowe rami臋 sieci RTV Euro AGD", kt贸re wed艂ug szacunk贸w autor贸w raportu osi膮gn臋艂o w ubieg艂ym roku przychody rz臋du 160 mln z艂. Na trzecim miejscu uplasowa艂 si臋 Merlin.pl (internetowy sklep z ksi膮偶kami i multimediami), kt贸ry zwi臋kszy艂 swoj膮 sprzeda偶 z 80 do 119 mln z艂.
Komu kryzys zaszkodzi艂?
Recesja daje si臋 we znaki sklepom komputerowym, kt贸rych sprzeda偶 wzro艣nie w tym roku tylko o nieca艂e 11 proc. Pogorszenia koniunktury nie zauwa偶y艂y internetowe apteki i perfumerie - te spodziewaj膮 si臋 wzrostu obrot贸w o ponad 30 proc. Og贸艂 badanych sklep贸w spodziewa si臋 zwi臋kszenia tegorocznej sprzeda偶y o 24 proc. w stosunku do 2008 r.
W badaniu, zrealizowanym we wsp贸艂pracy z Polskimi Badaniami Internetu, wzi臋艂o udzia艂 409 sklep贸w.
殴r贸d艂o: PAP
殴r贸d艂o zdj臋cia g艂贸wnego:聽SXC