Do telegramu zniechęcą nas ceną

Najnowsze

Aktualizacja:
Radomil, licencja GNUTelegram nadany w maju 1982 - formularz dostarczany do adresata

Poczta Polska szykuje podwyżkę. W ciągu najbliższych tygodni cena wysłania telegramu wzrośnie z 7 do około 20 zł - ostrzega "Rzeczpospolita". - Nikomu nie będzie się opłacało wysyłać telegramu - mówi wprost Andrzej Polakowski, dyrektor generalny Poczty Polskiej.

Według szacunków "Rz", koszty dostarczenia telegramu są niemal dwukrotnie wyższe niż przychody uzyskiwane z opłat. Firma, która boryka się z problemami finansowymi, nie może sobie pozwolić na dalsze dopłacanie do tej usługi - tłumaczy gazecie dyrektor generalny Poczty Polskiej Andrzej Polakowski. I liczy, że nowa cena odstraszy klientów od korzystania z tej usługi...

Nikomu nie będzie się opłacało wysyłać telegramu

Telegram ważny dla banków i firm windykacyjnych

Teraz telegram powinien dotrzeć do odbiorcy w ciągu sześciu - ośmiu godzin. I tu poczta zostawia sobie furtkę, bo - jak deklaruje dyrektor Polakowski - cena drastycznie wzrośnie tylko w przypadku takich właśnie telegramów, z określoną datą dostarczenia. Za telegram, który będzie mógł dotrzeć do adresata w ciągu kilku dni - nie zapłacimy więcej.

W dobie telefonów komórkowych i internetu rola telegramu drastycznie zmalała. Obecnie z tej usługi masowo korzystają jedynie operatorzy telekomunikacyjni, firmy windykacyjne, banki, szpitale i uzdrowiska.

W epoce przed-internetowej, kiedy nie było też telefonów komórkowych, telegram był jedynym w zasadzie sposobem szybkiej komunikacji. Na dodatek fakt jego przesłania był urzędowo potwierdzany, co do dziś ma znaczenie w niektórych sytuacjach.

Usługa z tradycjami

W Polsce dawniej usługa "telegram" była świadczona przez przedsiębiorstwo państwowe Polska Poczta, Telegraf i Telefon. Po jego podziale na Telekomunikację Polską S.A. oraz PPUP Poczta Polska usługę wykonywała ta pierwsza.

Wraz z rozwojem innych form komunikacji opłacalność usługi spadała, i TP SA wzorem operatorów w innych krajach w 2002 roku wycofała się z jej świadczenia. Rynek spróbowała przejąć Poczta Polska, wprowadzając "telegram pocztowy", którego treść przesyłała własną siecią informatyczną. Nadawca mógł wybrać różnorodne formy doręczenia przesyłki - przez telefon, faksem, SMS-em lub e-mailem. Podstawowym jednak pozostała forma pisemna, za pośrednictwem listonosza.

Teraz jednak okazało się, że utrzymywanie w gotowości rzeszy ludzi, gotowych do doręczenia w krótkim czasie przesyłki do rąk adresata jest zbyt kosztowne.

Źródło: "Rzeczpospolita", tvn24.pl

Źródło zdjęcia głównego: Radomil, licencja GNU