Chińczycy walczą z korupcją, spada więc sprzedaż luksusowego wina z Australii

Najnowsze

Aktualizacja:
TVN24 BiSLeszek Ślazyk: Chiny chcą teraz wzmocnić konsumpcje wewnętrzną, ale Chińczycy nie będą mieli to na pieniędzy

Australijski producent win, Treasury Wine Estates Ltd., poinformował o spadku zysków ze sprzedaży najlepszych roczników swojego wina w Chinach. Chiny ograniczyły bowiem popyt na luksusowe produkty - informuje Bloomberg. Zysk australijskiej firmy z tego powodu waha się w ostatnim półroczu 2013 między 42 mln a 46 mln dolarów, wobec ponad 70 mln dolarów rok wcześniej.

Treasury Wine, drugi co do wielkości na świecie producent wina, od dawna dążył do dostosowania się do gustów chińskich konsumentów, którzy wyprzedzili chociażby Francuzów pod względem spożycia wina. Jednak ostatnio biznes psuje mu kampania prowadzona przez Komunistyczną partię Chin, mająca na celu przywrócenie dyscypliny wśród swoich członków doprowadziła do wyeliminowania ekstrawaganckich wydatków m.in. na alkohol, drogie restauracje czy zegarki. - Chiński plan oszczędnościowy może być jeszcze przez jakiś czas problemem - uważa jeden z menedżerów w Sydney. Dodał, że ryzyko spadku chińskiej konsumpcji istnieje też w 2014 roku.

Chińska surowość

Treasury Wine podał, że jej całoroczne zysk waha się między 190 mld a 210 mld dolarów, w porównaniu z wcześniejszą prognozą na poziomie 250 mld dolarów. Chińskie oszczędności to kolejny etap reformy, którą od objęcia władzy wprowadza prezydent Xi Jinping. Zapowiedział on oszczędności w administracji i walkę z korupcją na wszystkich szczeblach władzy. Ma temu sprzyjać m.in. ograniczenie ekstrawaganckich wydatków, w tym na wycieczki zagraniczne, wystawne bankiety i kosztowne prezenty. Roku temu Treasury Wine w polityce chińskich władz nie widział jeszcze zagrożenia dla swojej działalności w tym kraju. Wówczas planował zwiększyć swoją obecność w Państwie Środka czterokrotnie.

Autor: mn/klim/ / Źródło: Bloomberg

Źródło zdjęcia głównego: sxc.hu | Telos