Chińczycy chcą Saaba, ale starego

Najnowsze

Aktualizacja:
wikipedia.orgChiński BIAC chce produkować jedynie starsze modele Saaba

General Motors prowadzi rozmowy o sprzedaży aktywów Saaba z chińskim koncernem BAIC - podaje agencja Reuters, powołując się na źródła zbliżone do negocjacji. BAIC - czyli piąty co do wielkości producent aut w Chinach - nie chce jednak kupować głównych zakładów Saaba z szwedzkim Trollhattan.

Według agencji Reuters, BAIC zamierza produkować w Chinach starsze modele Saaba, takie jak 9-5 i 9-3.

Według ekspertów, częściowa sprzedaż aktywów szwedzkiej marki GM Chińczykom może być pierwszym krokiem do jej całkowitej likwidacji. Zagrożone są 3 tysiące miejsc pracy.

Oprócz rozmów z BAIC, GM negocjuje z kilkoma innymi firmami, które zgłaszały zainteresowanie Saabem. Rada dyrektorów koncernu z Detroit zdecydowała, że jeśli do końca grudnia nie znajdzie się nabywca dla Saaba, GM przestanie finansować tę markę, co oznaczałoby jej zamknięcie. W ubiegłym miesiącu z zakupu Saaba wycofała się norweska firma Koenigsegg.

Firma Svenska Aeroplan AktieBolag powstała w roku 1937 jako producent samolotów. Po drugiej wojnie światowej, gdy na rynku lotniczym zapanował kryzys stworzono w niej dział motoryzacyjny - Saab Automobile AB. Marka zyskała światową renomę, stając się synonimem luksusu i niezawodności.

W roku 1969 Saab połączył się ze szwedzką firmą Scania, znaną z samochodów ciężarowych. W 1990 roku połowę udziałów w dziale zajmującym się produkcją samochodów osobowych sprzedano amerykańskiemu koncernowi General Motors. Dziesięć lat później dokupił on resztę akcji, stając się jedynym właścicielem marki Saab.

W obliczu kryzysu GM w lutym 2009 roku zwrócił się do szwedzkiego rządu o pomoc finansową, ale jej nie uzyskał. Wtedy zdecydował o wystawieniu firmy na sprzedaż.

Źródło: TVN CNBC Biznes

Źródło zdjęcia głównego: wikipedia.org