Cegielski znalazł klienta

TVN24 Biznes

Aktualizacja:
TVN24W Cegielskim jest jeszcze trochę pracy

- H. Cegielski Poznań SA podpisał kontrakt na dostawę dwóch silników wraz z prądnicami na potrzeby elektrowni w Wielkiej Brytanii - poinformował we wtorek prezes spółki Jarosław Lazurko. Kontrakt warty 21,5 mln euro przewiduje dostawę silników do końca 2010 roku. Rozwiązuje on jednak tylko małą część problemów zakładu stojącego na granicy bankructwa.

Silniki wyprodukowane przez Cegielskiego będą wspomagały dwie gazowe elektrownie w rejonie aglomeracji londyńskiej. Inwestorem całości jest brytyjska firma Blue NG, a generalnym wykonawcą inna brytyjska firma, Land Marine.

Wygraliśmy ten przetarg dzięki systemowi odzyskiwania ciepła ze spalin, który podnosi sprawność systemu o cztery procent lazurko o silnikach

Przyszłość wciąż niepewna

Niestety dwa silniki dla Anglii są jedynymi zamówieniami Cegielskiego na rok 2010. Zarząd firmy zabiega o kontrakty na dostawę podobnych silników do Brazylii. Aby wykorzystać w pełni potencjał budowy silników okrętowych, firma powinna produkować rocznie osiem silników. Spółka ma kłopoty z terminową wypłatą wynagrodzeń. Kontrakt z Anglikami pozwoli spółce na zaciągnięcie kredytu, z którego zostaną wypłacone odprawy dla zwalnianych pracowników. - Do końca listopada wszystkie zaległości zostaną uregulowane - zadeklarował prezes Lazurko.

Od początku października w zakładach trwają zwolnienia grupowe. Są one jednym z elementów programu restrukturyzacyjnego firmy. Zwolnienie prawie 500 pracowników ma dać około 25 mln zł oszczędności rocznie. Zarząd opracował też program, który obejmuje, oprócz obniżania kosztów, także plan restrukturyzacji firmy i dywersyfikację produkcji. Został on zaakceptowany przez Radę Nadzorczą Cegielskiego.

H. Cegielski jest producentem wysokoprężnych silników dwusuwowych stosowanych do napędów statków, a także w elektrowniach, dmuchaw promieniowych powietrza, sprężarek tłokowych i wirnikowych. Firma w 2008 roku miała 634 mln zł obrotu i przyniosła stratę netto 7,3 mln zł. Głównym powodem problemów spółki jest upadek polskich stoczni.

Źródło: PAP, lex.pl

Źródło zdjęcia głównego: TVN24