"123456" to najpopularniejsze hasło w internecie

Najnowsze


Niestety to nie żart. Najczęściej używanymi hasłami w sieci w zeszłym roku były: "123456", "password" i "12345678" - wynika z raportu "25 najgorszych haseł 2013" firmy DataSplash. Takimi oryginalnymi zabezpieczeniami, internauci chronią dostępu do kont bankowych, serwisów społecznościowych czy skrzynek mailowych.

Specjaliści zajmujący się e-bezpieczeństwem znów biją na alarm: większość użytkowników internetu nie ma podstawowej wiedzy nt. haseł zabezpieczających.

Jedna z amerykańskich firm, zajmująca się zabezpieczeniem sieci, opublikowała po raz kolejny ranking najpopularniejszych, a zarazem najniebezpieczniejszych haseł. Dotychczasowy lider - hasło "password" (ang. hasło), zostało zdetronizowane przez "123456". Na trzecim miejscu najczęściej wybieranych zabezpieczeń znalazło się hasło: "12345678". W całym zestawieniu Top 25, firmy DataSplash, znajdują się jeszcze takie perełki jak: abc123, 111111, 123123 czy iloveyou.

Cokolwiek, co jest pod ręką

Twórcy rankingu podkreślają, że oprócz najprostszych kombinacji cyfrowych, internauci tworzą swoje hasło inspirując się tym, do czego jest im ono potrzebne. Stąd np. popularność hasła "photoshop" czy "adobe123" - popularnych programów komputerowych.

Na podobnej zasadzie - działania pod wpływem impulsu, mogły powstać również popularne: querty, Admin, monkey, shadow, sunshine czy princess - przekonuje Morgan Slain, prezes DataSplash.

Jak stworzyć mocne hasło?

Na zmianę hasła nigdy nie jest za późno. Specjaliści z DataSplash proponują kilka prostych zasad, które pomogą zwiększyć bezpieczeństwo naszych danych w sieci.

Przede wszystkim dobre hasło musi być kombinacją liter, cyfr i znaków interpunkcyjnych np. JL2h*&2ZB!. Jeśli jednak ciężko zapamiętać takie hasło, to DataSplash proponuje zestawienie kilku słów, oddzielając każde podkreślnikiem np. drzewo_placki_wakacje. I na koniec ważna wskazówka - nigdy nie używamy tego samego hasła do kilku różnych stron czy kont internetowych.

Autor: tryb//gry / Źródło: The Huffington Post, CBS News