Jakie auta wybierają Polacy? Seniorzy kontra młodzież

Moto

ShutterstockNajpopularniejszymi markami aut kupowanych przez młodych kierowców są kolejno: Opel, Ford, Volkswagen

Kierowcy w podeszłym wieku zwracają uwagę na praktyczność, wygodę i łatwość użytkowania pojazdu, podczas gdy dla młodych kierowców kupujących samochód liczy się przede wszystkim jego wygląd i nowoczesne wyposażenie – wynika z badań serwisu Aaa Auto.

Zapominanie o roli standardowych systemów bezpieczeństwa w kupowanych samochodach to przypadłość starszych osób w Polsce. Jak wskazują eksperci, może to być niebezpieczne, bo z wiekiem czas reakcji na sytuację na drodze wydłuża się. Kierowcy po 65 roku życia jeżdżą statystycznie z dużo mniejszą prędkością niż młodsi kierowcy, a kiedy przyjdzie do stresującej sytuacji – ich reakcja jest zwykle bardzo nerwowa i zdarza się, że zapominają o istotnych elementach zachowania na drodze, jak na przykład sygnalizowaniu.

Auto proste w obsłudze

- Kierowca z wiekiem zmienia się. Stawia przede wszystkim na komfort, wygodę i łatwość prowadzenia pojazdu. Nie chce by cokolwiek go rozpraszało w czasie prowadzenia pojazdu. Dlatego też wybiera samochody proste w obsłudze, nie stanowiące technologicznej ‘fanaberii’ – ocenia Ken Scarratt, dyrektor generalny Aaa Auto w Polsce.

Potwierdzają to statystyki serwisu, według których od początku 2015 roku seniorzy najczęściej wybierali Skodę w modelu hatchback, z manualną skrzynią biegów oraz małą pojemnością silnika. Ponad 70 proc. klientów Aaa Auto powyżej 65 roku życia wybrało ten model samochodu. Ulubionymi kolorami aut dla seniorów są: srebrny (24,35 proc.), czarny (15,36 proc.) i niebieski (13,33 proc.). Na kolejnych miejscach znalazły się: Ford Focus, Škoda Octavia, Opel Astra, Fiat Panda, Volkswagen Golf.

Systemy bezpieczeństwa

Większość kierowców po 65 roku życia kupuje nieco starsze auta używane, około dziesięcioletnie, z czego mniej niż 42 proc. jest wyposażonych w ESP (elektroniczny program stabilizacji).

- Podczas gdy brak dobrego systemu audio czy innych elementów z ponadpodstawowego wyposażenia nie jest tragedią, posiadanie samochodu bez podstawowych systemów bezpieczeństwa może mieć bezpośrednie przełożenie na ryzyko uczestnictwa w wypadkach drogowych – dodaje Ken Scarrat.

Jak wynika z danych Komendy Głównej Policji, 28,4 proc. ofiar śmiertelnych wypadków to osoby starsze. Także nowicjusze na drogach są od 3 do 4 razy bardziej narażeni na ryzyko wypadku. Tymczasem, jak wynika z badania Aaa Auto, kolor i praktyczność to kryteria wyboru aut stosowane przez młode kobiety, dla młodych mężczyzn liczy się także moc silnika.

Auto dla młodych

Najpopularniejszymi markami aut kupowanych przez młodych kierowców są kolejno: Opel, Ford, Volkswagen. Młode kobiety najczęściej wybierają Škodę Fabię, Opla Corsę i Fiata Grande Punto. Natomiast mężczyźni wybierają najczęściej Opla Astrę, Forda Mondeo i Škodę Octavię. Jeśli chodzi o preferencje kolorystyczne – kobiety oprócz koloru srebrnego bardzo chętnie sięgają po czerwień, a mężczyźni wybierają srebrny, niebieski i czarny.

- Ogromna większość początkujących kierowców wybiera używany samochód, mając poczucie, że potencjalna stłuczka nie odbije się zbytnio na ich finansach. Niemniej jednak nie oznacza to, iż zdecydowani są kupić cokolwiek, byleby jeździło. Wręcz przeciwnie, młodzi ludzie chcą, aby auto stanowiło reprezentację ich statusu i dążeń życiowych - podsumowuje Ken Scarratt.

Łoś wszedł na jezdnię wprost pod koła samochodu:

Autor: MS / Źródło: aaa auto, tvn24bis.pl

Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock