Polacy nie wyobrażają sobie życia bez samochodu

Moto

Jazda samochodem w upale. Co może się popsuć?TVN Turbo
wideo 2/4

Prawie w każdym polskim gospodarstwie domowym znajduje się przynajmniej jeden samochód - tak wynika z najnowszego raportu "Polaków portfel własny: w drodze" opublikowanego przez Santander Consumer Bank. Najwięcej aut ma pomiędzy 10 a 14 lat.

Aż 98 proc. - taki odsetek polskich kierowców deklaruje posiadanie przynajmniej jednego samochodu w swoim gospodarstwie domowym. Ponad połowa z nas jest właścicielami dwóch aut. Trzy samochody i więcej ma aż 15,1 proc. polskich rodzin.

Statystycznie większa jest liczba aut na wsi. O ile jeden pojazd posiada jedna trzecia gospodarstw domowych z tych terenów, to co najmniej dwa samochody posiada już 63,9 proc. Z kolei co trzeci mieszkaniec małego miasta (do 50 tys. mieszkańców) posiada 3 i więcej samochodów (32,4 proc.). W metropoliach (powyżej 500 tys. mieszkańców) rodzinom wystarcza na ogół jeden samochód (78,1 proc.) - czytamy w raporcie.

Starsze roczniki

Polski kierowca jeździ samochodem ze starszych roczników. Co czwarty ankietowany posiada auto mające pomiędzy 10 a 14 lat (26,0 proc.). Nowymi modelami, których wiek nie przekracza roku, jeździ zaledwie co dwudziesty badany. Więcej niż co trzeci ankietowany (38 proc.) używa samochodu mającego powyżej 10 lat, a 12 proc. powyżej 15 lat.

Z raportu wynika, że na wiek posiadanego samochodu duży wpływ mają zarobki jego właściciela. Osoby zarabiające powyżej 5 tys. miesięcznie posiadają głównie nowe samochody w wieku do 5 lat (87,2 proc.). Z drugiej strony, osoby, których dochód nie przekracza 1 tys. zł, jeżdżą wyłącznie samochodami mającymi powyżej 10 lat.

- Pomimo, że polskie społeczeństwo sukcesywnie się bogaci, nowy samochód to wydatek przekraczający możliwości finansowe wielu kierowców. Zakup samochodu wiąże się z dużym, jednorazowym wydatkiem, któremu nie każdy potrafi podołać. Dlatego tak wielu z nas użytkuje stare, niekiedy mające ponad dekadę samochody - komentuje Adam Piwek z Santander Consumer Banku.

W tym roku, nowy samochód chce kupić co siódmy polski kierowca. W badaniu na potrzeby raportu zapytano o preferowane formy finansowania zakupu samochodu - również tych respondentów, którzy nie deklarowali chęci zmiany auta w najbliższym czasie. Niezależnie od aktualnych zamiarów, w momencie zakupu samochodu kierowcy wybraliby leasing (22 proc.), kredyt samochodowy (12 proc.), kredyt gotówkowy (4,8 proc.) lub pożyczkę od znajomych (2,2 proc.). Jednak większość, bo 53,4 proc., sfinansowałoby zakup z oszczędności.

- Duża część z nas przekonała się do leasingu. Ta atrakcyjna propozycja finansowania, skrojona bezpośrednio pod zakup samochodu, przyciąga głównie osoby lepiej zarabiające – komentuje Monika Kasprzyk z Santander Consumer Banku.

Wygląd mniej istotny

Przy wyborze samochodu, przyszli właściciele zwracają uwagę głównie na czynniki związane z wydatkami: zarówno tymi jednorazowymi (cena zakupu - 23,3 proc.), jak i długofalowymi (koszty utrzymania – 13,1 proc., spalanie – 10,2 proc.). Co ciekawe, na dalszych miejscach znajduje się marka samochodu (9,8 proc,), pojemność bagażnika (7,3 proc.) oraz osiągi (6,1 proc,). O dziwo wygląd również okazał się być mniej istotnym czynnikiem. Wskazało go zaledwie 4,2 proc. zapytanych Polaków.

Polacy są zdecydowanie bardziej zorientowani na zakup samochodów używanych. Nowe auto, np. z salonu, zamierza nabyć zaledwie co trzeci ankietowany. Zdecydowana większość, bo aż 63,1 proc. woli kupić pojazd używany. Wyniki badania potwierdzają, że główną determinantą jest poziom dostępnego na ten cel budżetu. W grupie najlepiej zarabiających kierowców (powyżej 5 000 zł miesięcznie), nowy pojazd wybierze 42,6 proc., używany 57,4 proc. Z kolei wśród osób zarabiających między 3 a 4 tys. zł już odpowiednio 23,9 proc. i 76,1 proc.

Nowy samochód najchętniej zakupimy w salonie lub u dealera samochodowego (47,3 proc.). Zdecydowanie mniej chętnie odwiedzimy komis (12,8 proc.). Niewielka grupa zdecyduje się szukać okazji zakupowej za granicą (12,3 proc.). Mniej niż co dziesiąty kupujący (11,4 proc.), zdecyduje się na transakcję prywatną (samochód z drugiej ręki od poprzedniego właściciela). Kolejne 6,9 proc. kupi auto od znajomego lub członka rodziny.

O badaniu

Badanie zostało zrealizowane przez instytut IBRIS w kwietniu 2019 r. na próbie 1000 respondentów. W ankiecie wzięli udział aktywni kierowcy z całej Polski.

Autor: tol / Źródło: tvn24bis.pl

Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock