Sprzedaż aut mocno w górę. Zwłaszcza tych luksusowych

Moto

Eksperci o sprzedaży samochodów elektrycznychTVN24 BiS
wideo 2/4

W pierwszej połowie 2018 roku zarejestrowano w Polsce 273 tysiące nowych samochodów osobowych, o 10,5 procent więcej niż w analogicznym okresie poprzedniego roku - wynika z kwartalnego raportu Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego i firmy doradczej KPMG.

Od stycznia do czerwca br. zarejestrowano 237,3 tys. nowych samochodów osobowych marek popularnych - o 21,8 tys. więcej niż w analogicznym okresie roku poprzedniego.

Liderem jest Skoda - 35,8 tys. aut (+14 procent). Na podium znalazły się jeszcze Toyota - 29,3 tys. (+7 procent) i Volkswagen - 28,5 tys. (+16 procent).

Raport podkreśla, że motorem wzrostu rynku są nabywcy instytucjonalni. Ich rejestracje wyniosły 32,3 tys. co oznacza wzrost o 16,6 proc. rok do roku.

Ponadto w pierwszym półroczu zarejestrowano 35,8 tys. nowych samochodów osobowych marek premium. Wśród nich najpopularniejsze okazały się marki: Mercedes - 8,4 tys. pojazdów (+23 procent), Audi - 7,9 tys. (+24 procent) i BMW - 7,0 tys. (spadek o 3 procent).

Klienci instytucjonalni kupują więcej

Raport podkreśla, że nadal dynamicznie rośnie segment małych i średnich SUV-ów i crossoverów. - W pierwszej połowie br. ich rejestracje zwiększyły się o 28 procent po podobnym wzroście rok wcześniej. Modele te zajmują teraz już ponad 29 procent rynku i zdetronizowały najpopularniejsze do tej pory samochody klasy kompaktowej (segment C), które zajmują niespełna 28 procent. Tracą natomiast na popularności vany (MPV). Małe i średnie o 20 procent a duże o 17 procent - zaznaczył prezes PZPM Jakub Faryś.

Najwyższy wzrost liczby rejestracji został odnotowany w segmencie samochodów klasy wyższej (segment E) - o 50 procent, oraz w klasie luksusowej (segment F) - o 45 procent. O ponad 29 procent wzrosła liczba rejestracji samochodów osobowych z napędami alternatywnymi. Ogólnie zarejestrowano 11 tys. 477 takich aut, w tym 10 tys. 805 aut z napędem hybrydowym - co stanowi wzrost o 26,9 procent, oraz 672 samochody elektryczne - wzrost 79,7 procent.

- Warto zauważyć, że wciąż znacznie więcej takich aut kupują klienci instytucjonalni niż prywatni. W ich grupie odnotowano zdecydowanie wyższe tempo wzrostu - 39,5 procent wobec 2,3 procent wśród klientów indywidualnych - podkreśla Mirosław Michna, partner w dziale doradztwa podatkowego, szef zespołu doradców dla branży motoryzacyjnej w KPMG w Polsce.

Wzrost liczby autobusów

Z raportu wynika, że rośnie też liczba rejestracji w segmencie autobusów i autokarów. Liczba rejestracji nowych autobusów wzrosła o 23,4 procent i wyniosła 1423 sztuki. Do wzrostu całej grupy przyczyniły się autobusy miejskie - zauważa się w raporcie. Odnotowano także wzrost w segmencie samochodów dostawczych (o masie do 3,5 tony), których zarejestrowano 32,4 tys., czyli o niemal 10 procent więcej. Rynek nowych przyczep i naczep zwiększył się o blisko 15 proc. – w pierwszej połowie 2018 roku zarejestrowano ich 13,9 tys. sztuk. - Rosnąca liczba rejestracji pojazdów użytkowych, to znak, że rozwija się gospodarka. Dodatkowo przed wyborami samorządowymi miasta zintensyfikowały wymianę autobusów, co znajduje odzwierciedlenie we wzroście liczby rejestracji autobusów miejskich - ocenił Faryś.

Produkcja samochodów w Polsce

Raport obejmuje również produkcję fabryk motoryzacyjnych, ulokowanych w Polsce. Wypracowały one wynik niż rok wcześniej. Produkcja sprzedana wyniosła 79,3 mld zł i była o 2,5 procent większa niż przed rokiem.

Z taśm montażowych zjechało więcej samochodów dostawczych i ciężarowych - wzrost o 17,7 procent rok do roku - oraz autobusów - 13,2 procent rok do roku, ale mniej samochodów osobowych - spadek o 13,6 procent.

Razem wyprodukowano 362,1 tys. pojazdów samochodowych, co oznacza spadek o 6,7 procent rok do roku.

Autor: mb//bgr / Źródło: PAP

Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock