TVN24 Biznes | Moto

Senność, zmęczenie - nowe samochody ostrzegą. Zmiana zasad w UE

TVN24 Biznes | Moto

Autor:
mb
Źródło:
PAP
Konrad Romik o zmianach dla kierowców od 1 czerwca 2021 rokuTVN24
wideo 2/7
TVN24Konrad Romik o zmianach dla kierowców od 1 czerwca 2021 roku

Instytut Transportu Samochodowego poinformował, że od połowy 2022 roku wszystkie nowe pojazdy w Unii Europejskiej będą wyposażone w detektory monitorujące skupienie kierowcy i w razie potrzeby ostrzegą o senności lub zmęczeniu. Pojawią się także systemy odpowiedzialne za kontrolę prędkości, utrzymanie auta na pasie ruchu oraz tak zwane czarne skrzynki.

Od połowy 2022 roku wszystkie nowe pojazdy w UE będą wyposażone w detektory monitorujące skupienie kierowcy i w razie potrzeby ostrzegą o senności lub zmęczeniu - informuje . Z badań ITS wynika, że 10 proc. wypadków na autostradach jest wynikiem zmęczenia lub zaśnięcia.

Z danych Polskiego Obserwatorium Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego ITS wynika, że 10 proc. wypadków na autostradach i co dwunasty wypadek na drogach ekspresowych jest wynikiem zmęczenia lub zaśnięcia za kierownicą. Natomiast analizy Komisji Europejskiej wskazują, że zmęczeniem może być spowodowanych nawet 20 proc. wypadków.

"Jednym z powodów takiego stanu rzeczy jest długa i monotonna jazda, która sprzyja utracie koncentracji. Szacuje się, że kierowanie pojazdem przez kilkanaście godzin porównywalne jest z jazdą po spożyciu alkoholu. Paradoksalnie, im większe zmęczenie, tym nawet sześciokrotnie większa skłonność u kierowców do podejmowania ryzyka dalszej jazdy" - poinformował ITS powołując się na europejskie badania ESRA.

OGLĄDAJ TVN24 W INTERNECIE W TVN24 GO >>>

Nowe wyposażenie samochodów

Dlatego od połowy przyszłego roku wszystkie nowo homologowane pojazdy w Unii Europejskiej będą wyposażane w detektory monitorujące stan skupienia kierowcy i w razie potrzeby ostrzegą o senności lub zmęczeniu.

"To kolejny krok na drodze cyfrowej ewolucji transportu kołowego, który ma być bezpieczniejszy i zrównoważony. Proszę zwrócić uwagę, że z każdą generacją pojazdów przybywa wszelkiego typu elektronicznych asystentów, których zadaniem jest dbanie o bezpieczeństwo już nie tylko kierowcy i pasażerów, ale i pozostałych uczestników ruchu. Ta mnogość systemów stopniowo przybliża nas do pojazdów samosterujących, które zapewnią nam jeszcze większą ochronę" - ocenił, cytowany w komunikacie, dyrektor ITS prof. Marcin Ślęzak.

Instytut zauważył, że takie rozwiązania są obecnie opcjonalnym wyposażeniem wielu pojazdów, a w niektórych przypadkach - w wyższych poziomach wyposażenia - standardem.

"System, oceniając ruch kierownicy sprawdza, czy prowadzący wykonuje precyzyjne manewry i jak często koryguje tor jazdy. O potencjalnym zagrożeniu informuje kierowcę za pomocą sygnału dźwiękowego i komunikatu tekstowego – 'czas na przerwę'" - zaznacza ITS. Instytut dodał, że w niedalekiej przyszłości systemy te zostaną wzbogacone o kamery oraz optyczne czujniki montowane w kabinie pojazdu. Dzięki specjalnym algorytmom będą nieustannie czuwać nad stanem kierowcy, śledząc jego wzrok oraz ruch głowy.

ITS przypomniał, że zgodnie z unijnymi założeniami, poza detektorami wykrywającym senność i zmęczenie kierowcy, w pojazdach będą musiały pojawić się także systemy odpowiedzialne za kontrolę prędkości, utrzymanie auta na pasie ruchu oraz rejestrację parametrów auta w momencie zderzenia, czyli tzw. czarne skrzynki. Przepisy zaczną obowiązywać od połowy 2022 roku i dotyczyć będą wszystkich nowych typów samochodów.

Niebezpieczeństwa

Jednocześnie ITS zwrócił uwagę, że wraz z rozwojem technologii - także tej wykrywającej zmęczenie - pojawia się obawa, że ich powszechne zastosowanie może być niebezpieczne, m.in. w zakresie cyberbezpieczeństwa. "Z samochodu przejętego przez hakera można będzie pozyskać np. obrazy rejestrowane przez wewnętrzne kamery" - czytamy.

"Istotna zatem staje się kwestia zabezpieczenia aut przed takim scenariuszem, zanim trafią na drogi. Między innymi to zagadnienie jest przedmiotem analiz projektu 'AV-PL-ROAD - Polska droga do automatyzacji transportu drogowego', który realizujemy wspólnie z Ministerstwem Infrastruktury i Wydziałem Transportu Politechniki Warszawskiej" - wskazał Mikołaj Kruszewski z ITS.

Kruszewski dodał, że wyniki prac tego projektu "będą swoistym almanachem wiedzy na temat bezpiecznego wdrażania do ruchu drogowego nowoczesnych pojazdów", także pod kątem aspektów prawnych i cyberbezpieczeństwa.

Autor:mb

Źródło: PAP

Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock