Wielkie targi odwołane przez koronawirusa. Producenci znaleźli inny sposób na pokazanie aut

Moto


Koncerny motoryzacyjne znalazły sposób, by zaprezentować swoje nowe auta, pomimo odwołania targów w Genewie. Część z wystawców, którzy mieli być w Szwajcarii, zaprezentowała swoje nowe samochody w sieci.

Odwołanie targów w Genewie z powodu szybko rozprzestrzeniającego się koronawirusa SARS-CoV-2 zmusiło koncerny do uruchomienia planów awaryjnych i prób ratowania przynajmniej części działań marketingowych.

Niektórzy wystawcy zdecydowali się na przeniesienie premier swoich samochodów do internetu i konferencje online.

Premiery w internecie

We wtorek BMW zaprezentowało prototyp sportowego sedana i4 z w pełni elektrycznym napędem. Jak zauważyła agencja Bloomberga, sylwetką samochód przypomina modele serii 3.

Niskie zawieszenie i aerodynamiczny kształt nadwozia mają na celu m.in. maksymalizowanie zasięgu. Do sprzedaży i4 ma trafić w 2021 r. wraz z innym flagowym modelem, elektrycznym BMW iNEXT.

BMW i4mat. prasowe

Mercedes-Benz zaprezentował natomiast nową Klasę E Limuzyna i Klasę E Kombi. Są to pierwsze pojazdy koncernu ze Stuttgartu z odświeżonej serii modelowej.

Oba warianty pojawią się u europejskich dealerów latem 2020 r.

Mercedes Klasy Emat. prasowe

W kierownicy nowej E Klasy znajdować się będzie mata z czujnikiem rozpoznającym, czy kierowca trzyma dłonie na kierownicy.

Jeśli system wykryje, że przez pewien czas tego nie robi, uruchomi szereg ostrzeżeń, a w razie konieczności aktywuje asystenta awaryjnego hamowania (Emergency Brake Assist).

Mercedes Klasy E Kombimat. prasowe

We wtorek swoją premierę miał również koncept pierwszego w pełni elektrycznego samochodu należącej do francuskiego koncernu Renault marki Dacia.

Model Spring pojawi się w salonach dealerskich w 2021 r. i będzie miał co najmniej 200 km zasięgu na jednym pełnym ładowaniu - zapewnia producent.

Mały, pięciodrzwiowy SUV sylwetką przypomina sprzedawanego w Chinach Renault City K-ZE. Dacia na razie nie ujawniła ceny nowego modelu.

Dacia Springmat. prasowe

Audi we wtorek zaprezentowało trzy nowe modele: A3 Sportback oraz e-trona Sportback i e-trona S Sportback.

Jak zauważył producent, czwarta generacja kompaktu klasy premium (A3 Sportback) zyskała bardziej sportowy charakter, a ponadto została zdigitalizowana i połączona z siecią.

W Europie A3 Sportback będzie dostępne w trzech wersjach silnikowych. Model będzie można konfigurować od 5 marca, a jego wejściu na rynek towarzyszyć ma sprzedaż specjalnej edycji modelowej A3 Sportback edition one.

Audi A3 Sportbackmat. prasowe

W pełni elektryczny e-tron w wersjach Sportback i S Sportback ma zyskać bardziej sportowy wygląd dzięki dachowi opadającemu w tylnej części pod większym niż dotychczas kątem.

Konfigurator dla wersji Sportback został już uruchomiony, natomiast zamówienia na e-trona S Sportback mają ruszyć w 2021 r.

Audi e-tron S Sportbackmat. prasowe

VW we wtorek potwierdził natomiast, że drugi pojazd marki bazujący na platformie MEB otrzyma nazwę ID.4. Kompaktowy elektryczny crossover będzie produkowany w Europie. Trafi zarówno do klientów na Starym Kontynencie, jak w Stanach Zjednoczonych oraz Chinach.

Jak zapewnia producent z Wolfsburga, pierwszy crossover marki budowany na platformie MEB, będzie mieć zasięg do 500 km na jednym pełnym ładowaniu. ID.4 ma trafić do sprzedaży w Europie i USA pod koniec 2020 r.

Platforma MEB, zaprojektowana specjalnie dla samochodów elektrycznych, do 2022 r. ma znaleźć się w łącznie 27 pojazdach Grupy VW (w tym modelach VW, Audi, Skody i Seata).

Volkswagen IDmat. prasowe

90. edycja targów, organizowanych przez fundację GIMS oraz centrum kongresowe Palexpo miała się odbyć dniach 2-15 marca.

Samochód roku

Mimo odwołania targów, w poniedziałek za zamkniętymi drzwiami odbyła się również ceremonia "Car of the Year". W tym roku tytuł samochodu roku zdobył Peugeot 208 (281 punktów). Drugie i trzecie miejsce zajęły kolejno Tesla Model 3 (242 punktów) i Porsche Taycan (222 punkty).

Ponadto wyróżniono jeszcze Renault Clio (211 punktów), Forda Pumę (209 punktów), Toyotę Corollę (152 punktów) i BMW serii 1 (133 punktów). W głosowaniu wzięło udział 58 dziennikarzy motoryzacyjnych z 23 europejskich krajów.

W ubiegłym roku w targach motoryzacyjnych w Genewie uczestniczyło 660 tys. osób, szacuje się, że impreza przyniosła dochód w wysokości 200-250 mln franków szwajcarskich. Uczestnicy, którzy kupili bilety na udział w tegorocznej imprezie, otrzymają zwrot poniesionych kosztów. Wystawcy jednak raczej nie mają co liczyć na rekompensaty pieniężne, ponieważ targi odwołane zostały w wyniku siły wyższej.

W tym roku odbyć się miała 90. edycja targów. Rozpoczęcie wydarzenia dla prasy planowano na 2 marca, w okresie od 5 do 15 marca targi miały być otwarte dla pozostałych gości.

Koronawirus uderza w branżę motoryzacyjną

Epidemia koronawirusa skutecznie powstrzymuje Chińczyków przed wizytami w salonach samochodowych. Jak donosił Bloomberg, w pierwszych dwóch tygodniach lutego sprzedaż aut osobowych spadła w Państwie Środka aż o 92 procent.

Pod koniec stycznia największe koncerny motoryzacyjne na świecie poinformowały, że wstrzymują produkcję w swoich fabrykach na terytorium Chin.

KORONAWIRUS NA ŚWIECIE - RELACJA TVN24.PL >

Autor: kris / Źródło: PAP

Źródło zdjęcia głównego: mat. prasowe