Do 3 czerwca ministerstwo środowiska otrzymało 913 ankiet od gmin, w których resort pytał o stan realizacji przetargu na odbieranie odpadów. Wynika z nich, że większość gmin powinna zdążyć z rozstrzygnięciem przetargów przed 1 lipca, czyli wejściem w życie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.
Resort środowiska wysłał ankiety do wszystkich gmin w Polsce - jest ich 2500.
Pytania z resortu
Ministerstwo zapytało w nich, na jakim etapie jest procedura, do kiedy firmy mogą składać oferty i jaką mają formę własności. Z nadesłanych do początku czerwca odpowiedzi (z 37 proc. gmin) wynika, że ok. 17 proc. ankietowanych gmin zakończyło procedury przetargowe (152 gminy są na etapie zawierania umowy), a ok. 66 proc. pozostałych gmin ma szansę zdążyć z rozstrzygnięciem przetargów przed 1 lipca 2013 r.
Z informacji ministerstwa wynika też, że w 15 proc. gmin trwają procedury przetargowe, jednak mogą się zakończyć po 1 lipca, a w 2 proc. gmin wymagają monitorowania i pilnego powiadomienia mieszkańców o ich prawach.
Więcej prywatnych
Resort informuje także, że w dużej części gmin zwycięzcami przetargów są firmy prywatne - w 214 przypadkach, co stanowi ok. 75 proc. rozstrzygniętych przetargów.
W 48 gminach wyłoniono spółki ze 100 proc. udziałem gminy, a w 22 przypadkach wybrano firmy z mniejszym niż 100 proc. udziałem gminy.
Obowiązki gmin
Ustawa śmieciowa nakłada na gminy obowiązek przejęcia odpowiedzialności za gospodarkę odpadami komunalnymi. Samorządy dostały 18-miesięczny okres przejściowy na wprowadzenie przepisów i od 1 lipca przejmą obowiązki związane z odbiorem, transportem, odzyskiwaniem i unieszkodliwianiem wszystkich odpadów komunalnych.
Gminy są także zobligowane do odbioru i zagospodarowania odpadów zielonych, odpadów niebezpiecznych i wielkogabarytowych, a także usuwania odpadów z nielegalnych wysypisk.
Autor: mn/tr / Źródło: tvn24.pl
Źródło zdjęcia głównego: TVN 24