1 stycznia zaszły zmiany na stacjach paliwowych. Benzyna E10 zastąpiła tę o liczbie oktanowej 95 z 5-procentowym udziałem biododatków (E5). To oznacza, że popularne paliwo ma inny skład i nie nadaje się do każdego samochodu. W związku z tym Fabryka Samochodów Osobowych (FSO) ostrzega kierowców i podaje modele aut, do których nie można tankować nowej benzyny E10.
Fabryka Samochodów Osobowych (FSO) podała na swojej stronie internetowej "informacje o kompatybilności silników benzynowych samochodów produkowanych/sprzedawanych przez FSO do spalania paliwa E10". Innymi słowy firma poinformowała, do których aut nie można tankować nowej benzyny 95.
Zmiana benzyny 95 - FSO ostrzega
Jak wskazała FSO, silniki benzynowe następujących modeli nie są przystosowane do spalania benzyny E10:
- FSO Fiat 125p produkowany w latach 1973-1991; - FSO (Daewoo-FSO) Polonez (w tym Polonez Truck) produkowany w latach 1978-2002; - FSO (Daewoo-FSO, Daewoo) Lanos produkowany i montowany w systemie SKD w latach 1997-2008; - FSO (Daewoo-FSO, Daewoo) Matiz produkowany i montowany w systemie SKD w latach 1998-2007; - Daewoo-FSO (Daewoo) Nubira produkowana i montowana w systemie SKD w latach 1997-2002; - Daewoo Tico montowany w systemie SKD w latach 1996-2001; - Daewoo Espero montowany w systemie SKD w latach 1996-1999; - Daewoo Tacuma montowana w systemie SKD w latach 2000-2001; - Daewoo Leganza montowana w systemie SKD w latach 1997-2000.
FSO napisała także, że nie posiada informacji, co spalania E10 w przypadku modelu Chevrolet Aveo, który był produkowany w latach 2007-2011 - homologowany i sprzedawany przez GM DAT.
Benzyna E10 - sprawdź samochód
Polska jest 18. krajem w Europie, który wprowadza benzynę silnikową E10. Jak przekazało Ministerstwo Klimatu i Środowiska, jej wprowadzenie "wynika z konieczności zwiększenia udziału zrównoważonych biopaliw w paliwach transportowych". Według resortu bioetanol, który zawarty jest w benzynie, ograniczy emisję CO2 z sektora transportowego, co ma przełożyć się na poprawę jakości powietrza, zwłaszcza w dużych miastach, a przez to na ochronę zdrowia ludzi i środowiska.
Benzyna E10 ma zwiększoną zawartość biokomponentów, maksymalnie do 10 proc. objętościowo bioetanolu. Popularna 95 od stycznia zmieniła się z E5 na E10, bo zmieniła się zawartość paliwa. W E10 jest więcej biokomponentów. To bardzo ważna informacja dla właścicieli starszych samochodów. Nie do każdego pojazdu E10 będzie się nadawać.
Resort klimatu i środowiska uruchomił specjalną wyszukiwarkę. Wpisując rocznik i markę samochodu można sprawdzić, czy E10 nadaje się do konkretnego auta. Jeśli nie, kierowcy pozostaje nadal tankować E5. Nadal będzie ona dostępna na stacjach, ale już tylko w klasie premium (Pb 98). Szczególnie warto sprawdzić pojazdy, które mają więcej niż 13 lat.
W wyszukiwarce trzeba podać markę pojazdu, model i rocznik, a wówczas otrzymamy informację, czy dany pojazd może tankować benzynę E10.
FSO - historia firmy
Fabryka Samochodów Osobowych powstała po drugiej wojnie światowej na przełomie lat 40. i 50. na warszawskim Żeraniu. W czasie PRL produkowała kultowe syreny, fiaty i polonezy. Produkcja dużego fiata zakończyła się w 1991 roku.
W połowie lat 90. nastąpiła prywatyzacja FSO - firmę przejął południowokoreański koncern Daewoo. Przez dekadę w Polsce powstawały między innymi lanosy i matizy.
W 2005 roku miało miejsce kolejne przejęcie - tym razem fabryka przeszła w ręce ukraińskiego AwtoZAZ. Do 2011 roku na licencji amerykańskiego producenta General Motors powstawał Chevrolet Aveo.
"Splot niekorzystnych dla spółki zdarzeń makro i mikroekonomicznych oraz fiasko w pozyskaniu partnera, który ulokowałby produkcję aut na Żeraniu spowodowały, że Chevrolet Aveo był ostatnim samochodem produkowanym w żerańskiej fabryce" - napisało na swojej stronie FSO.
W 2015 roku głównym udziałowcem FSO została cypryjska spółka Alameda Investments. Jak napisał "Super Express", na początku sierpnia 2021 roku "tereny fabryczne FSO wykupił deweloper Okam". "Kwota transakcji nie jest znana, jednak 'Gazeta Wyborcza' na podstawie cen gruntów wylicza, że cena za 62 hektary gruntu mogła wynieść nawet pół miliarda złotych" - wskazał dziennik.
Czy FSO istnieje?
Tak, FSO wciąż istnieje. W skład spółek z grupy FSO wchodzą: Hanyang ZAS, SZP Plast Industries, ZEM Ełk, Autoparts, Towarowa 33.
"Spółki produkcyjne założone jako joint venture pomiędzy producentami komponentów i dawnymi oddziałami fabryki, które świadczą produkcję dla odbiorców krajowych i zagranicznych. Spółki usługowe wydzielone z byłej struktury firmy. Oferują wachlarz usług (m.in. serwis samochodów różnych marek, obsługa flot) dla szerokiego spektrum odbiorców krajowych" - tak opisało FSO swoją obecną działalność.
Jak czytamy na stronie, "Grupa Kapitałowa FSO zatrudnia w Polsce około 1400 pracowników".
Źródło: tvn24.pl
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock